söndag 22 november 2015

Lär dig att älska din kropp.

Allting börjar med kärlek brukar det ju heta.
Det vill jag gärna skriva under på. Inte minst när det gäller vår kropp och vår hälsa och därmed också vår träning.
All effektiv, hälsofrämjande och utvecklande träning måste därför börja med kärlek. Lär dig att älska din kropp först. Då kommer du att välja en livsstil och aktiviteter som din kropp tycker om och mår bra av.
Jag kopierar en artikel från Expressens hälsosidor, som kan få dig på rätt spår.
Lycka till.
Hälsningar,
Björn Solum

Så lär du dig älska din kropp

Självkänslocoachen Mia Törnblom hjälper andra att bli tillfreds med sitt utseende. Hennes erfarenhet är att missnöje med kroppen oftast handlar om låg självkänsla.
- Om du tränar din självkänsla brukar resten lösa sig, säger hon.
ANNONS:
LÄS MER

1. Skriv pepp-dagbok

Skaffa dig en enkel dagbok. Varje kväll skriver du tre saker du tycker om med dig själv – även om det i början känns osant och lite äckligt. Skriv också ned någon/några saker du är tacksam över, exempelvis ”mina ben bär mig och är starka” och sådant du behöver hjälp med som ”jag vill känna mig vacker”. Gör det i minst tre-fyra månader och du kommer att märka skillnad.

2. Öva din hjärna

Många har automatiska självföraktande tankar som ”jag är tjock/ful/värdelös”. Bryt dem så snart du känner igen dem och tänk istället sådant som ”jag är värdefull/härlig/värd att ha det bra”.

3. Nakenstudier

Ställ dig naken framför spegeln och säg positiva saker, som ”det är min kropp och jag är stolt över den”. Det kommer att kännas jätteknäppt först, men efter en tid kommer du att kunna skratta och känna att det stämmer.

4. Vårda kroppen

Ta hand om din kropp. Smörj in den, motionera, unna dig själv massage och annat som är skönt. Det är svårt att förakta något man vårdar.

5. Var realistisk

Gå till badhuset eller badstranden och titta på hur vanliga människor ser ut utan kläder.

Inga kommentarer: