söndag 26 april 2015

Tänk!

Att vad du tänker på avgör hur du mår inombords är kanske en ny tanke för vissa. Men så är det faktiskt.
Jag hittade den här artikeln bland Expressens hälsosidor. 


Man kan faktiskt träna sig till ett lyckligare humör
Det kan vara läge att tvinga tankarna i en annan riktning
PreviousNext
Fullscreen
Man kan faktiskt träna sig till ett lyckligare humör. Foto: Colourbox

15 lyckotankar när du vaknar – som kommer göra din dag

Är du INTE en av de där naturligt morgonpigga som flyger upp ur sängen klockan 06?
Utan snarare någon som vaknar och ifrågasätter vad det finns för mening med den här dagen?
Hmm, då kan det vara läge att tvinga tankarna i en annan riktning.
Jo, man kan faktiskt träna sig till ett lyckligare humör.
ANNONS:
Kanske är det lite lättare att kliva upp på morgonen under våren, när det är ljust ute och man vet att bättre tider väntar. Men lik förbannat kan alarmljudet från mobilen skära som en kniv genom kroppen.
Man vill hellre sova vidare, man har ingen lust att jobba, man vill INTE gå och träna. Utöver de mest konkreta sysslorna oroar man sig dessutom för sin ekonomi, en haltande relation eller något annat själsligt.
Men jodå, det går faktiskt att komma ur det destruktiva tankesnurret. Och börja njuta av livet i stället för att bara se det som ett meningslöst ekorrhjul.

Lev i nuet

Tricket är att fokusera på det som faktiskt är bra i vardagen - och försöka leva i nuet i stället för att blicka bakåt och framåt hela tiden. Öppna sinnena och notera det som sker mitt framför ögonen, samt hur saker låter, smakar, luktar och känns.
Innan man blir närvarande automatiskt kan det dock behövas att man tvingar hjärnan in i ett nytt tankemönster. Genom att högt för sig själv läsa ett antal uppmaningar och påminnelser om vad man har att se fram emot, till exempel.
Med inspiration från tidningen Huffington Post listar vi 15 "lyckotankar" som kan hjälpa dig att få kraft inför resten av dagen.
Välj ut ett par stycken som du har i beredskap när väckarklockan tjuter fordrande.

1. Åh, vad spännande det ska bli att se hur den här dagen artar sig!
2. Det händer ju faktiskt något bra varje dag.
3. I dag ska jag ha kul!
4. Jag ska lyssna på min inre röst och låta bara den, och inte någon annans vilja, styra mig.
5. Jag ska göra mitt allra bästa, så att jag kan somna tillfredställd i kväll.
6. Jag är tacksam att jag lever och får vakna varje till en ny dag varje morgon.
7. Livet är verkligen ett mirakel! Jag är glad över att få vara en del av det.
8. Jag vill bidra till världen med mina alldeles unika egenskaper.
9. Jag älskar och accepterar mig själv precis som jag är.
10. Jag tänker vara kärleksfull och accepterande mot andra.
11. Jag har egentligen det mesta jag behöver.
12. Jag ska hålla huvudet högt, oavsett vad som händer i dag.
13. Kärlek, lycka och frid är vad jag ska eftersträva.
14. Gnom att handla lugnt och sansat kommer jag att klara dagens aktiviteter.
15. Jag har massa tid på mig att förverkliga mina drömmar, stora som små.

Inga kommentarer: